Himmelriket

Alla inlägg den 7 mars 2018

Av Arne - 7 mars 2018 13:26

Det är klart att kärlek innebär förälskelse, åtrå och sex, men kärleken är så mycket större. Den innebär att efter den första förälskelsen, att man står ut med varann. Att man tolererar de vänner som partnern har och att man visar respekt för hans eller hennes föräldrar och syskon.

Självklarheter förvisso, men de kan vara ack så svåra att förverkliga.

Paulus skriver att kärleken är tålmodig och mild. Då tänker jag på de goda föräldrarna som står ut med det bråkiga barnet, utan att brusa upp eller göra överilade handlingar.

Kärlek tror jag också finns i vänskapsrelationer. I Indien är det inte bara kvinnor som går arm i arm utan även unga män.

Att vilja varandra väl tror jag är en komponent och kanske framförallt att bry sig. Att fundera som läkare över hur patienten mår, även om man inte är i tjänst, kanske också kan räknas till kärlek. Att överhuvudtaget intressera sig för något tror jag är ett plus. Måhända är det ett fotbollslag som har överraskat, eller att hänga med supporterklubben och se matcherna.

För många är musikintresse och att rentav kunna spela ett instrument en krydda i tillvaron. För andra kan det räcka så gott att bara vara ute i naturen, med eller utan släkt och vänner.

Ja, kärleken är mångfasetterad. Den bör vårdas ömt för den är inte självklar...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards