Himmelriket

Alla inlägg under juni 2014

Av Arne - 26 juni 2014 09:16

 

Av Arne - 5 juni 2014 11:13

I barndomens idylliska Kåhög fanns väl inga frestelser?

Jodå, visst fanns det, vi sjuåringar ville alltid hittta på någonting, så även denna sommardag på 40-talet, som jag ännu minns. 

Vi samlades som vanligt vid anslagstavlan.Denna dag hade jag en idé som gick ut på att vi skulle ta oss in på grannens tomt, där det växte röda vinbär, och förse oss efter behag. Förslaget accepterades och plötsligt var jag ledare för en liten grupp gossar, där några t.o.m var äldre än jag. Solen lyste och allt var frid och fröjd. Efter en liten promenad på en stig kunde vi smyga oss fram till vinbärsbuskarna. Jag minns än hur vackra de voro och hur fint de tog sig ut mot de mörka bladen. Så gott de smakade sedan. Det var bara en sak som oroade mig, det var Klason, fastighetsskötaren. Denne var en storväxt man som oftast gick klädd i blåställ och alltid var sysselsatt med något hantverk.

Plötsligt står denne man på andra sidan busken och undrar vad vi sysslade med. Snabbt var jag på benen och sprang inåt trädgården och förbi huset och mot en nedförsbacke. Problemet var dock att Klason var efter mig och hela tiden vann han på mig. I handen hade jag en öppnad hallonlemonad och det blev min räddning. Jag låtsades tappa flaskan och tog till tårarna. Klason blev troligen rörd och plockade upp flaskan och gav den till mig. Minns jag rätt bad han även om ursäkt.

Detta var mitt sätt att hentera en frestelse, men hur gjorde Jesus, min etiske ledare, när han blev frestad?

I Nya Testamentet Lukasevangeliet står det:

Jesus återvände från Jordan uppfylld av helig ande, och ledd av Anden var han fyrtio dagar i öknen, där han sattes på prov av djävulen. Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig. Då sade djävulen till honom: "Om du är Guds son, så befall stenen där att bli bröd." Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan skall inte leva av bröd allena."

Djävulen förde honom då högt upp och lät honom se alla riken i världen och sade till honom: "Jag skall ge dig all denna makt  och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt." Jesus svarade: "Det står skrivet: Herren din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka."

Djävulen förde honom sedan till Jerusalem och ställde honom högst upp på tempelmuren och sade: "Om du är Guds son, så kasta dig ner härifrån. Det står ju skrivet; Han skall befalla sina änglar att skydda dig, och: De skall lyfta dig på sina händer, så att du inte stöter din fot mot någon sten." Men Jesus svarade: "Det heter: Du skall inte sätta Herren din Gud, på prov."

När djävulen hade prövat honom på alla sätt, lämnade han honom för en tid.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards