Himmelriket

Direktlänk till inlägg 4 september 2022

Då och nu.

Av Arne - 4 september 2022 15:40

I min barndoms Kåhög fanns det en uppdelning. Pojkar lekte för sig och flickor för sig. Vi pojkar spelade mest fotboll sommartid. Vintertid blev det hockey. Flickorna i unga år lekte med dockor och dockvagnar, och hade sina flickrum som gärna gick i rosa. Och, så noterade jag att flickor visste mer, speciellt om puberteten.

 

Sådan var min uppfattning, och den har en poäng. Flickor förberedde sig på vad som komma skulle. detta att bli med barn, och att gifta sig. För dem kom inte graviditeten som en obehaglig överraskning, och om den gjorde det, så rodde dom det hela iland. Samhället ställde upp med mödravårdshem och barnhem och annat stöd., jämväl med barnbidrag och underhåll från barnafadern. Sjukvården var informativ och stödjande. Abortsiffrorna en sjundedel av dagens.  

 

Då handlade det mycket om kärlek. I dagens skola verkar det mest handla om sex och samlevnad. Från dåtidens kristna värderingar till dagens sekulariserade. Finns det då något hopp?

 

Ja, naturligtvis. Hopp finns det alltid, men det tycks vara svårare för de som önskar en långvarig relation. Frestelserna blommar och mycket handlar om en quick-fix.

 

Tiden tror jag spelar roll. På den tiden tog det låång tid mellan beslut och handling. Idag är det bara en knapptryckning mellan alternativen. Varför så bråttom? Det vore ju bra med kunskapsinhämtninginnan beslut fattas.

 

Tidigare fick mannen ett ekonomiskt ansvar för de barn som han satt till världen. Då handlade det mycket om blodprov, och ofta för honom möjligheten att undandra sig ansvaret. idag ser det annorlunda ut. Ytligt sett har ansvaret välterats över på kvinnan. Staten går fri.

 

Är det icke så för kvinnan, att om hon i en penibel situation får beskedet att hon är gravid, kan hon uppfatta detta negativt. Kanske utvecklas det hela till en kris.  Allt skall bestämmas då fort, och kanske saknar hon stöd. Det är lätt att säga nej när hon helst av allt vill säga ja. Är det så handlar det om en krisraktion, och då bör hon få behandling för detta, och det tar sin tid. Först därefter är hon kapabel att rätt bedöma sin situation.

 

Så finns det förstås saker som blivit bättre. Samhället vräker ju sig i ett överflöd.

 

Vad säger då Jesus i detta dilemma. Jo, "Älska varandra"...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards