Himmelriket

Direktlänk till inlägg 2 november 2022

Nattvarden

Av Arne - 2 november 2022 15:03

När är det natt? En så enkel fråga fick mig, att ta till Google. Svaret är: När solen går ner! Frågan har komplicerats av att vi talar om morgon och kväll, för att inte tala om gryning och skymning.

 

Nattvarden bör således intas, när det är mörkt.

 

Varje Söndag i vår församling erbjuds Nattvarden på förmiddagen cirka 11.45 Vad är det då som erbjuds? Jo, en enkel måltid. Jesus bjöd på bröd och vin. Till Hans minne har vi firat Nattvard i ungefär 2000 år, men under pandemin skedde en förändring. Kanske beroende på sjukvårdens tillkortakommande och kyrkliga ledares rädsla.

 

Därför erbjuds numera alkoholfritt vin eller möjligen fruktjuice. Brödet liknar inte heller det osyrade bröd som judarna har ätit sedan uttåget ur Egypten. Det är numera laktosfritt, lika med att laktos d.v.s mjölksocker saknas.

 

När det gäller drycken har det hävdats från prästerligt håll, att anledningen till det alkoholfria vinet skulle vara, att det i församlingen finns nyktra alkoholister som lätt skulle kunna få ett återfall om de tog en klunk av äkta nattvardsvin.

 

Slutsatsen blir att alla vi, som önskar Nattvard betraktas som nyktra alkoholister, och dessutom, att vi är laktosintoleranta.

 

Det vore ju ganska enkelt att ha två stationer. En station för friska församlingsmedlemmar, och en för de som anser sig sjuka eller tillhöra en riskgrupp, och därför önskar ett alternativ. Detta förslag anses dock inte gångbart då vissa personer tros kunna känna sig utpekade.

 

Nej, Nattvarden bör intas på natten. Kanske klockan 19 på Torsdag eller Fredag kväll. Gudstjänst kan man med fördel ha som tidigare på Söndag klockan 11. Det viktiga i Nattvardsfirandet är ju, att minnas Jesus och få del av den gemenskap som Han eftersträvade. Lämpligen intas Nattvarden av de sittande vid ett bord, och serveringen utförs av en präst. Önskvärt antal gäster: Tolv...

 

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards