Himmelriket

Direktlänk till inlägg 5 februari 2023

Fasta och svält

Av Arne - 5 februari 2023 17:31

Att hamna i finkan gör inte brottslingen glad, men det skulle kunna vara en vändpunkt.                  Så som det nu är, verkar det vara ett slöseri med skattemedel. I och för sig blir försvarsadvokaterna glada. De får ju arbetstillfällen. Speciellt om den åtalade nekar till brott och vill överklaga.

 

Vändpunkten skulle förstås vara, om den åtalade ångrar sig och erkänner    brottet och dessutom vill gottgöra de brottsoffer som lever. Fast det verkar inte som, att rättssystemet uttrycker någon tacksamhet för ett erkännande. Ändå skulle ett sådant agerande spara resurser för samhället i form av både tid och resurser.

 

Hur göra, istället för att trava på i samma eller liknande hjulspår? Jo, det skulle möjligtvis vara så enkelt som, att ändra på straffsystemet och även fängelsetiden. Nu kallar vi påföljden för kriminalvård. Okay, allt är inte dåligt. Cirka 50% av mördarna mördar inte igen.

 

Men, det jag är ute efter är ett paradigm. ett skifte i hur man ser på brottslingen och hur man lämpligen ändrar hans beteende. För går vi till historien så är den tuff. Judarna på gammaltestamentlig tid kastade i grupp sten på syndaren så att han avled. I romarriket var korsfästning ett lämpligt dödsstraff. Vid mindre allvarliga brott fick mn ro på galärskeppen. I Sverige tillämpades förutom hängning även rådbråkning. Måhända allt detta för att avskräcka personer från att välja brottets bana. Men så, som genom ett trollslag, avskaffades dödsstraffet i början av 1900-talet hos oss.

 

Allteftersom har strafftänkandet luckrats upp. 1937 fick också fångar rösta. Man har även infört system för att fången skall var anpassad till ett liv efter strafftiden. Men, hur långt bör man gå? 

 

Ett oprövat sätt att hantera problematiken med fångar, som inte vare sig ångrar sig eller accepterar sin dom, är fasta eller med andra ord, en svältperiod under kontrollerade former. Detta innebär, att man är utan fast föda ett helt dygn eller flera dygn i sträck. Men, att få i sig vatten är förstås ett måste ur överlevnadssynpunkt.

 

Vad vinner vi då på att införa en sådan påföljd under fängelsetiden? Jo, fastan innebär en viss psykisk förändring. Den är inte behaglig, men den är inte heller farlig. Åtminstone om man håller sig till max 40 dygn eller kortare.

 

Hur får man då veta om fasta är en effektiv behandlingsmetod? Jo, genom att ställa fastegruppen mot en grupp som inte får någon sådan behandling. För övrigt bör grupperna vara så lika varann som möjligt.

 

Målgruppen för fatandet bör vara fånga som utsatt andra för tortyr, mord, misshandel, människorov, våldtäkt eller liknande integritetskränkande och föraktfulla handlingar. 

 

Min erfarenhet av fasta är att den gör en slak och orkeslös. Det finns inte längre någon explosivitet i ens agerande. Man kanske räknar timmar tills den är slut. För den överviktige är det snarast hälsovård som vi diskuterar. För diabetikern är det ett olämpligt alternativ.

 

Lyckas man införa detta i kriminalvården kan det vara lämpligt med utvidgning av fastan. Att fasta en vecka eller två utgör inget hinder, så länge man förser sig med vatten. Jesus fastade 40 dagar och 40 nätter för att stärka sig inför sitt möte med Djävulen.

 

Livshotande tillstånd uppstår om man fastar längre än så. Det har man belägg för. På Irland beslöt sig fem fångar, som var dömda till livstids fängelse, för att fasta. Ingen hindrade dem. Vatten fick de, och levde gjorde de, till ungefär 55 dagar efter senaste måltiden med fast föda...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards