Himmelriket

Alla inlägg under maj 2019

Av Arne - 23 maj 2019 19:14

Det pågår en dragkamp i mitt inre. Skall jag fortsätta att satsa på Bitcoin eller skall jag skänka allt jag äger och har till Myrorna.

Bitcoin är komplicerat och kursen går upp och ner. Kanske har jag nått vägs ände när jag inte ens lyckas att få min identitet verifierad hos en handlare. Det är inte heller på många ställen Bitcoin accepteras. Min frisör och möjligen ett flygbolag plus en bar i Berlin, det är vad jag har att spela med.

Å andra sidan är det lättare att skänka och ge bort, men vad är det då jag ger bort? Böcker, fast jag vill helst ha läst dem. CD-skivor men även där vill jag ha lyssnat på dem och bara det tar tid. Läsningen tar förstås mer tid än lyssnandet. Ibland blir det också kläder.

Så ser alltså problematiken ut och den kanske kan tyckas löjlig för en oinvigd, men en hazardspelare tror jag förstår mig, och kanske också en van bibelläsare som kan sitt evangelium...

Av Arne - 13 maj 2019 18:34

Sitter jag på höga hästar? Ja, kanske. Fast nu handlar det ju inte om ett tornerspel utan livet här och nu. Den moderna tolkningen handlar om att man uppfattar sig vara viktig och inte lyssnar på andra.

För min del har jag ett intresse av att ta reda på lite mer än vad folk i allmänhet tror och tycker. I unga år ville jag läsa Maos lilla röda och Adolf Hitlers "Mein kampf". Därav blev intet, men det blev i alla fall en trilogi om Adolf. Så blev det förstås Bibeln, som jag och hustrun läser dagligen.

Vad säger då Bibeln om "Höga hästar"? Ingenting skulle jag kunna säga, men närmast tror jag att lärjungarna kommer, då de börjar diskutera eller t.o.m träta om vem som skall sitta närmast Jesus i Himmelriket. Jesus tillrättavisar dem och menar att därom har de inte en aning...


 

Av Arne - 9 maj 2019 17:51

Nu är det klart. Det gick förvånansvärt bra att tala med kyrkoherden.

Frågan uppstod i vilken form som vi skulle samtala i. Men, det blev så klart i intervjuform med mig som utfrågare. När inspirationen tröt så var det lätt att spela musik.

Aborter var inte lätt att behandla, men vi diskuterade dilemmat med konfirmander som efter konfirmationen tar en paus. Ja, för hur länge?

Så ventilerade vi frågan om direktsändning. Det har vi i Trolhättans närradio, men då gäller det musikaliska önskeprogram. Men, kan sms vara intressant för kyrkoherden att besvara? Ja, tyckte han men inte ensam...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards