Himmelriket

Alla inlägg under februari 2022

Av Arne - 3 februari 2022 14:48

Jo, visst är det roligt när saker och ting fungerar. Till exempel när jag gör en beställning på Bitcoin, och den levereras efter några minuter i min digitala plånbok. Så är det dock inte alltid.

 

Härförleden gjorde jag en beställning på datorn och efter några minuter kom följande meddelande upp: "För er säkerhetsskuld kommer beställningen att behandlas manuellt". Jaha, det är väl bara att finna sig i det, men hur länge behöver jag vänta, tänkte jag.

 

Efter några dagar pratade jag med hustrun och då visade det sig, att hon hade en väninna med liknande problem. Väninnnan hade svårigheter att föra över pengar från sin bank till en annan. Varför? Jo, hon ansågs vara för gammal.  

 

 

 

Att äldre blir missgynnade är i och för sig välkänt. Nu för tiden skryter ju affärer med, att de är kontantfria. Som om det skulle vara bra. Många äldre har inte vare sig mobil eller dator. Kanske de till och med är obekväma med betalkort.

 

Om det verkligen handlar om det, eller om det är någon annan orsak får väl framtiden utvisa. Kan det vara så, att man på bankernas sida tror att man som åldring skulle lättare bli utsatt för hot eller våld, och på så sätt medverka till, exempelvis penningtvätt? I så fall borde inte vi pensionärer betala priset utan brottslingen som ligger bakom. Hitintills har jag aldrig hört talas om , att en ekonomisk brottsling blir av med sin dator eller mobiltelefon. Nej, skärpning I som haven makten i edra händer!

 

Men, vem har makten? Är det inte vi som går till valurnorna? Fast valen är ju indirekta. Det hela blir krångligt när politiker vill representera sina väljare.

 

Har vi då någon chans att få vår röst hörd, eller åtminstone bli respekterade? Måhända är bönen det som står till buds. Bönen till den som har den verkliga makten. Mer därom i Johannes 14...

 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards