Himmelriket

Alla inlägg under april 2023

Av Arne - 2 april 2023 17:56

Javäl, så kul barnbarnen har haft det på sportlovet, och så bra att allt fungerade! Jo, sonen gjorde en annorlunda satsning. Han tog med ungarna på flyget till Polen och övernattade i Krakow. Där hyrde han bil och de tog sig till Slovakien. Så blev det kanske fem dagars skidåkning. Sedan återvände de till Sverige för skola och jobb. Sonhustrun har ett svalt intresse för skidåkning, så hon gjorde annat.

 

För hustruns och min del har det blivit att vara hemma i Trollhättan och skotta snö. Nej, så vart det icke för det gör våran fastighetsskötare. Vi har kunnat njuta av solsken och promenader.

 

Men när sonen var liten och jag var mer alert så blev det ett flertal skidresor. Första gången tror jag det blev Idre. Vi startade en kväll klockan 22 från Göteborg och lastade in bagaget i  bagageluckan, och sonen fick sova på hatthyllan i min Volvo PV. Så blev det körning hela natten med vännerna på isiga vägar och med sommardäck. Väl framme kunde vi notera att dagen endast var fyra timmar lång. Så det gällde att utnyttja den. På kvällarna blev det    det mycket spel. 

 

En annan gång blev det Vipiteno i Norditalien. Då var sonen äldre, kanske 10. Mycket utför blev det, och för mig en del Jägerte. Roligast var det kanske när jag kom igång med några vänner och vi dansade "Små grodorna" mellan borden.

 

Tuffast var det nog i Kitzbuhel i Österrike. Vädret var ju strålande och vi kunde åka på skisafari, vilket innebar att det var nya backar under  hela dagen. En annan dag åkte jag i en röd backe. Det var en utmaning. Den bestod av en klipphylla och var kanske två meter bred. Längden på backen var troligen 100 meter. Till höger var det bråddjupt och ovanför flög en ambulanshelikopter. Jag var ensam, för sonen gick i skidskola. Jag var heller inte någon speciellt bra skidåkare. Kanske för lat. Alltnog, jag började åkningen och framför mig hade jag i den lätta lutningen en kvinna som plogade, och framför henne ytterligare en åkare. Plogningen för mig gick sisådär, och jag närmade mig henne alltför snart. Jag kunde ju inte köra på henne så jag körde om henne och likaså framförvarande. Istället för plogning blev det störtlopp med en rejäl stoppsladd på slutet, på en liten platå. Jag åkte inte mer i den backen.

 

Minnesvärd var också påsken i Hemsedal. Det var måhända i senaste laget för skidåkning. Solen låg på, och snön smälte, och det blev tungåkt. Men, kvällarna var roliga, som alltid i Norge. Hur vi tog oss dit? Med tåg från Göteborg till Oslo. Sedan en ny rutt, Oslo mot Bergen....

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards