Himmelriket

Alla inlägg under januari 2021

Av Arne - 31 januari 2021 14:45

  Indien var ett äventyr. Vi startade flygningen i Helsingfors och flög nattetid över Moskva.  Målet var New Delhi. Där besåg vi de flesta sevärdheter. Vi  färdades med buss och det var ganska så fullt med bilar på gatorna.

 

Kollektivtrafiken fungerade framförallt bra vad gäller tåg. Flygplatserna kan jag inte klaga på och inte rickshaws heller.

 

I Indien får man räkna med klasskillnader. Där finns extremt rika, men också utpräglat fattiga. Ingen tycktes dock svälta. Det är ett utpräglat tjänstesamhälle. Det verkar alltid finnas något jobb att få. Kanske hemligheten med detta är att man betalar ingen skatt, eller rättare sagt 98% betalar ingen skatt. Inget byråkratiskt krångel för vare sig arbetsgivare eller arbetstagare!

 

Samtidigt med detta förundras jag över att samhället kan fungera, när endast 2% betalar skatt. Gator och vattenförsörjning fungerar ju. Åtminstone på hotellen. Kanske handlar det om en annan mentalitet än den vår överklass besitter, här verkar man vara duktig om man nolltaxerar.

 

Kanske har vi något att lära av Indien. Det är väl knappast korrekt att beskatta de allra lägst avlönade i vårt land. Hur vore det att låta de sämst ställda vara skattebefriade?

Av Arne - 24 januari 2021 13:13

     Jo, nu är jag framme vid en brytpunkt. Fast först och främst vill jag tacka alla läsare som stått ut med mina funderingar ända sedan 2014.

Det hela började så enkelt som ett försök att stilla min nyfikenhet. Hur är det att blogga? Hur gör man? Är det farligt?

Så  kunde jag resonera 2014. Med tiden kom en annan aspekt in, och det var den kristna aspekten att missionera, allt med Jesus förhoppning uttryckt någonstans i Nya Testamentet.

Fast jag hade ju skrivit i sann religiös anda i "Kyrknytt" och "Ttela" i  många år. Då hade det handlat om andakter.

Så smångingom blev det, att jag kombinerade detta med, att först skriva ett inlägg på Bloggplatsen, och sedan använda detta som en andakt. På senare tid blev det andakter i Trollhättans närradio. Fast nu är det slut med detta upplägg. Några fler sändningar i närradion blir det inte. Det har Trollhättans ekumeniska råd bestämt.

Så här står jag nu i princip arbetslös. Mina läsarsiffror har sjunkit till en låg nivå. Jag vill inte sticka under stol med, att det har varit en glädjekälla, att ha siffror över hundra. 

Fast måhända fortsätter jag ändå. Så länge jag kan nå upp till 40 läsare i månaden kan jag uppleva det som meninsgfullt. Kanske t.o.m en enda läsare.

Möjligen kommer jag att försöka skriva insändare i GP eller "Trollhättans tidning och Elfsborgs allehanda". I så fall blir det under pseudonym eller artistnamn.

 

 

Av Arne - 17 januari 2021 13:29

  Jodå, idag var vi i Kyrkans Hus och lyssnade på predikan av Ulf Berg. Han talade om Livets källa. Det var förstås intressant.

 

För att nå den, menade han, att man bör gå mot strömmen. Så uppehöll han sig vid en källa i skogen där man kan dricka gott vatten ur sin kåsa. Så tryckte han på, att det är gratis att dricka ur källflödet. Sedan uttryckte han sin förvåning över att inte fler människor kommer till tro eftersom det är gratis.

 

Min reflexion över ämnet är att folk inte uppfattar att vara kristen är gratis. Det finns ett förbehåll, och det är att tro! För att kunna tro på det kristna budskapet tror jag att man är villig att undersöka källan d.v.s Bibeln. Att inte förlita sig på någons uttalande om Bibeln, utan istället själv ta reda på vad det står.

 

Så till huvudproblemet - Livets källa. För min del trorjag att det handlar om Fadern som står för vår tillkomst. Den heliga Ande som står för vår födelse i denna värld, och för Jesus som har besegrat Döden och talar om ett fortsatt liv i Himmelriket.

 

 

 

Av Arne - 10 januari 2021 13:58

Något som intresserar mig är begreppen kunskap, hopp och tro. 

 

Kunskap, eller att veta hur någonting är, handlar egentligen om något vi har förvärvat. Enkelt uttryckt kunskap. Det lilla barnet som tar ur nappen ur munnen och släpper den mot golvet, håller på att lära sig hur tyngdlagen fungerar. Mamman är nog inte så road, men det är en basal kunskap som vi måste ha för vår överlevnad. Kunskapen är bunden till dåtiden. Att veta något om framtiden kan vi inte alls göra.

 

Hopp då, är det viktigt att ha hopp? Ja. det tror jag. Att hamna i hopplösa situationer önskar jag inte ens mina ovänner. Att inte ha, eller inte hysa hopp om framtiden kan låta som en del i en sjukdomsdiagnos. Hoppet kan vara helt overkligt. Orealistiska drömmar om framgång tillskrivs ibland en tonåring.

 

För mig handlar kunskap om det förgångna, och hoppet om framtiden. Vad blirdå kvar? Nuet förstås. Nuet som är en blandning av kunskap och hopp. Denna blandning kallar jag tro.

 

Ett gott självförtroende bör en anfallande fotbollsspelare framför mål ha. Det är mycket som skall stämma. Inte bara hälsan, utan placeringen framför mål, beräknandet av en bollbana efter en förväntad passning och naturligtvis ens egen kroppsställning. Att ha goda lagkamrater är en fördel och en tränare som muntrar upp en. Så får man inte ha baksmälla och inte ha fiender på läktaren som sänker ens självförtroende. Då kanske man gör mål om tillslaget är perfekt, och man är helt koncentrerad.

 

Tron tillskrivs ofta kyrkan. Jesus menade, att tro som ett barn var likamed att ha en större chans att nå Himmelriket. Kunskapen i form av förakt som vi vuxna stöter på är ett hinder. Så bör man naturligtvis ha ett hopp, och en vilja att nå dit. Annars kanske man sumpar chansen.

 

     

 

Kyrkan i form av kristendomen har alla ingredienserna. Kunskapen om det judiska folkets historia. Jesus uppmaning att tro, och hoppet om en ljus framtid i Himmelriket.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Skapa flashcards