Himmelriket

Alla inlägg under juni 2019

Av Arne - 1 juni 2019 13:05

Egentligen trodde jag att detta skulle vara något av en triumf. Att bidra till koldioxidproblematikens lösning. Men ack, Nilen som jag trodde vara ganska så outnyttjad som vattenresurs, är inte detta längre. Man har inte legat på latsidan utan använt Nilens vatten till konstbevattning. Den minskning av koldioxidinnehållet som jag hoppades på, är redan uppnådd. Poäng till egyptierna.


Mitt sökande har ändå givit frukt. Så kan jag meddela att kodioxid är en luktlös och färglös gas som är tyngre än luft. I atmosfären ligger den på promillenivå. I haven omvandlas den till kolsyra och sänker det basiska saltvattnets pHvärde.

Åter till Egypten.

Egypten ingår i den arabiska kulturen och kan också ta åt sig äran för att vi skriver våra siffror som vi gör. Varifrån har vi fått våra siffror: 1, 2, 3 o.s.v.? Jo, från araberna! Tack, och farväl till de romerska siffrorna!

Så finns det förstås ett minustecken, och det är när det judiska folket i förkristen tid hölls fångna i 400 år i Egypten, innan Mose kunde vägleda dem genom Röda havet...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Skapa flashcards