Himmelriket

Direktlänk till inlägg 2 januari 2023

Valet

Av Arne - 2 januari 2023 12:15

Ja, ibland är det svårt att välja. Bör jag skriva om min vän Bengt eller om Olle? Jag skriver om båda.

 

Bengt är min vän på det lokala planet. han är 92 år gammal och har jobbat som medicinläkare tidigare. Han är gift och har flera barn. Cyklat har han gjort tills han blev 90. Så har han hjälpt til i kyrkan tills synen blev ett alltför stort problem. Och, så har han lett en cirkel på Medborgarskolan som han har kallet "Samtal om religion".

 

Det intressanta med Bengt är, att han började fundera, när han var omkring 40, på livets mening. Hans far var teolog, men fadern påverkade inte barnen på något sätt i religiös riktning. För Bengts del handlade 40-årskrisen om, att han uppnått allt i livet som han strävat efter. Ett bra jobb, familj, villa, och god ekonomi. Jaha, och sen då?

 

Då blev det för Bengt att börja läsa Bibeln, för att kanske få svar på sina frågor. Han läste varje dag, och tyckte i början att det inte gav så mycket. Men, efter ett års läsning tyckte han att det var intressant och sedan dess har han läst dagligen, plus diverse bredvidläsningslitteratur,och får beskrivas som kunnig.

 

 

 

Så över till Olle Svensson som är pensionerad ortoped. Det intressanta med honom är att han i Läkartidningen skriver om streckkoder, som han uppfattar som en nyckel till framgång. Han imponeras främst av välskötta företag som exempelvis SAS, SJ och H&M som använder streckkoder kopplade till både inköp, ekonomi och lagerhållning.

 

Vården, Polisen, Skattemyndigheten och Arbetsförmedlingen har det svårare. Problemet här handlar om det legala tvånget; att beakta personlig integritet. Detta medför att informationsutbytet försvåras. För vårdens del blir det också ökad belastning i form av dubbeldokumentation.

 

Nej, Olle tycker att man bör luckra upp en gammaldags IT-lagstiftning, till gagn för samhället och som sidovinst göra det svårare för gängkriminella och välfärdsbrottslingar, som hackar sig in i systemen.

 

På Jesu tid var det annorlunda. Ingen talade då om personlig integritet. Hade man något att dölja, handlade det troligen om någon synd man hade begått, och då blev åtgärden, att be om förlåtelse...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards