Himmelriket

Alla inlägg under oktober 2015

Av Arne - 28 oktober 2015 15:18

 

Av Arne - 20 oktober 2015 18:31

Vännen Stig mötte jag i ungdomen. Vi hade ett gemensamt intresse i dansen, och vännerna Lennart och Ragnar sammanförde oss. Första gången jag såg Stig var en kväll då vi skulle gå på Rondo i Göteborg.


Några riktigt häftiga upplevelser kan jag inte minnas från den tiden. Möjligen då vi tillsammans med Stigs kusiner talade i glaset vid skenet av ett stearinljus. På våra frågor till glaset fick vi svar som vi tyckte stämde.


Vid denna tid uppfattade jag Stig som välsituerad. Vi sökte oss ut på landet till Centerns Ungdomsförbunds danser. Vid dessa tillfällen fick Stig låna sin fars Mercedes Benz, och för mig tedde det sig som lyxigt, eftersom jag endast ägde en Volvo PV. Danserna fungerade väl. Vid något tillfälle varjag också på Moderaternas ungdomsdans vid Mjörn. Här gick det mer livat till.


Kanske var det ändå mest roligt på våra skidresor. Första gången var vi i Tyin i Norge. Då var också Lennart med. Efter middagen serverades det kaffe i "dansesalen". Jag kommer ihåg att efter en sådan afton önskade vi få upp varma smörgåsar på rummet. Min telefonbeställning orsakade stor munterhet i sällskapet. Stig var också en hejare på skidor och vann en slalomtävling. Stilen var inte elegant men effektiv.


En annan gång åkte vi till Sälens högfjällshotell. Det var dans varje kväll. Orkestern spelade intill inomhuspoolen. I skidbacken fanns det då endast en lift för oss skidåkare. Atmosfären var ändå behaglig.


Så blev det också en resa med SJ resebyrå till Berlin. Förargligt nog hade jag glömt mitt pass. Vid ombordstigningen på färjan i Trelleborg försökte jag gömma mig bakom Stigs imponerande kroppshydda, men upptäcktes i kontrollen. Det var dock inga större problem utan jag fick ett interimspass. Vi bodde på hotell Kempinski med uniformerad dörrvakt vid ingången.


Så har åren gått., men fortfarande har vi god kontakt. Resorna och dansen ligger nu på en betydligt lägre nivå. Stig är numera gift, och är både far och morfar. Sitt goda humör har han behållit och framförallt sin pålitlighet. Åtminstone har jag uppfattat honom som trogen och pålitlig. Måhända beror det på hans gudstro. Något toppjobb har han inte haft, men om så skulle varit, tror jag att kravet på "trohet mot huvudman" inte skulle varit något problem för honom.


Mikael Wiehe sjunger "Vem kan man lita på" och Thomas di Leva fyller på med  Vem skall jag tro på?" Och visst är det ett problem. För många kan det bli en karusell med nya förälskelser och förhoppningar. En del har tur och andra otur. De trygga tycks vinna kampen. De trygga tror jag har självförtroende och kanske något mer. Måhända en tro på något högre, något eller någon att se upp till. En idol? Problemet är att idoler faller, om inte annat så dör dom. Det tidlösa är något annat. Vem är tidlös? Jesus?


Tro möts många gånger med förakt. Man ska veta. Problemet med kunskap är att det är först som något har skett som man verkligen vet. För en del inte ens då.


Tro kan handla om ett antagande, men också om trofasthet. På sina vandringar mötte Jesus vid flera tillfällen personer som visade prov på trofasthet, bland dessa tullindrivaren Levi. Om honom står det i Nya Testamentet följande:


Sedan gick Jesus därifrån och fick då se en tullindrivare vid namn Levi sitta utanför tullhuset. Han sade till honom: "Följ mig!" Levi lämnade allt och steg upp och följde honom.


Levi gav en fest för Jesus i sitt hus, och där var en mängd tullindrivare och andra som låg till bords med dem. Men fariséerna och särskilt de skriftlärda bland dem blev förargade  och sade till hans lärjungar: "Hur kan ni äta och dricka tillsammans med tullindrivare och syndare?" Jesus svarade: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse, utan syndare."

Av Arne - 16 oktober 2015 14:24

Har jag några vänner? Jo men visst. En vän som jag fått på senare år är Jan. Han bodde granne med min mor som blivit änka. Ibland hade hon problem med något lysrör som gått sönder. Då var det lätt för henne att ringa på hos grannen Jan som snabbt lagade detta. Så kom jag in i bilden och vi började umgås.


Vi träffas någon gång per månad och diskuterar politik. Först förser vi oss med en måltid på en lunchrestaurant antingen i Göteborg eller Trollhättan. Sedan blir det kaffe och brandy hos någon av oss.


Jan följer med vad som sägs på diverse sajter. Han uppehåller sig mycket vid vad som anses vara politiskt korrekt, och förfasar sig över lögnaktiga eller inkonsekventa uttalanden. I mångt och mycket kan jag hålla med honom, dock inte i allt. Våra åsikter går månne isär vad gäller invandrarpolitiken. Vad gäller den rena flyktingpolitiken står vi varannn närmare.

Det är klart att vi skall hjälpa flyktingar som flyr för sina liv eller helt enkelt inte står ut med rädslan att bli tillfångatagna och kanske torterade. Människor som kommer av andra skäl kan vara mer problematiska.


En fråga som lyfts upp är om vi skall ha integration eller segregation. Om jag blev tvungen att fly till Irak, skulle jag gärna söka mig till svenskar eller skandinaver i landet. Att bo nära dem eller hos dem vore en fördel. Alltså en segregerad livsstil. I Sverige föredrar många syrier att bo i Södertälje. Assyrier, syrier och kaldéer är en benämning på denna kristna folkgrupp.


Vad säger då Jesus om denna fråga som splttrar våra politiker och medför då och då problem i samhället. Vad jag kan minnas finns inte något enkelt svar, men Han visar på ett kärleksfyllt bemötande mot främlingen. Kanske det bäst beskrivs av Jesus berättelsen om den barmhärtige samariten. Samariter som av judarna betraktades nedlåtande. Här visar denne "andra klassens person" på ett kärleksfyllt bemötande då han möter för honom en främmande person. Här talas om främlingen som råkat illa ut som vår nästa. Således är också främlingen vår nästa.


Låt oss nu fördjupa oss i texten från Lukas evangelium:


En laglärd som ville sätta honom på prov reste sig sade: "Mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?" Jesus sade: "Vad står det i lagen? Hur lyder orden?" Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv." Jesus sade: "Det är rätt. Gör det, så får du leva." För att visa att han var rättfärdig sade mannen till Jesus: "Och vem är min nästa?" På den frågan svarade Jesus: "En man var på väg från Jerusalem till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: `Sköt om honom och kostar det mer, skall jag betala dig på återvägen.` Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?" Han svarade: "Den som visade honom barmhärtighet." Då sade Jesus: "Gå du och gör som han!"

Av Arne - 16 oktober 2015 14:18

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Skapa flashcards