Himmelriket

Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Arne - 15 januari 2015 14:16

Många roliga minnen har jag vännen Håkan att tacka för. Jag kände honom flyktigt, men en dag i de tidiga tonåren, mötte jag honom och hans kamrat som övertalade mig att börja i scouterna. Det blev en intressant tid med aktiviteter som läger, övernattningar och att baka pinnbröd över öppen eld. Vi åkte också upp till Stockholm och var med i Frukostklubben med Sigge Furst. Tävlingar som Stenyxan var spännande och där fick patrull Hök kämpa. Det internationella lägret på Dyrsten med dess utsikt över Hafstensfjorden var fantastisk. Sång och musik på lägrets aftonsamlingar gav stämning. Sedan blev det många turer med packning till scoutstugorna på Trollsjönäs.

 

Åren gick och det blev mopedålder. En helg på sommaren åkte vi upp till Svartedalen på mopederna. Håkans föräldrar hade en sommarstuga invid en stilla sjö. Jag fick presentera mig för dem och eferåt rodde vi ut på sjön. På kvällen gick vi på gökotta med dans och dragspelsmusik. Vi var uppe hela natten men om vi hörde göken minns jag inte. Något minns jag. Det var en vägvisare där det stod Något 1. Efter en kilometers körning kom vi till en glänta i skogen. Det var allt.

 

Så gjorde vi en resa till Uddevalla. Det tog oss två timmar från Göteborg till Uddevalla med otrimmade mopeder, att ta oss dit. Vi bodde hos Håkans släktingar i Sunningen. Roligast var ändå besöken hos ett gäng ungdomar som hade byggt en koja på ett berg intill Bäveån. Det var en kul gemenskap.

 

Vi besökte också en två år äldre kamrat till Håkan. Denne var piprökare och rullade sina cigaretter för hand. Vi lyssnade på Little Richard. Låten Tutti Frutti spelade vi nog femton gånger i rad.

 

Min mor var imponerad av Håkans militäriska uppträdande. Ljudligt slog han ihop klackarna när han hälsade. En naturlig följd av detta var att vi gick med i Hemvärnet. Jag fick lära mig att skjuta med Mauser och känna på rekylen. Att hantera en kpist ingick också. En spännande nattövning eller två var jag också med om. Det blev mycket skjutande, men skotten var förstås lösa. Garderoben hemma var bräddfylld med uniformskläder.

 

Nästan allt var roligt under denna tid, men ändå skildes våra vägar. Först då Håkan fyllde 60 möttes vi igen. Jag kunde då konstatera att Håkan lyckats utmärkt i affärslivet och kunnat väl förvalta sin förmåga.

 

Att rätt förvalta sin förmåga och att kunna arbeta hårt är en fördel. Mina tankar om Håkan ledde mig till Nya Testamentet och en av Jesus liknelser om Himmelriket:

 

Det blir nämligen som när en man skall resa bort och kallade till sig sina tjänare och lät dem ta hand om hans egendom. Den ene gav han fem talenter, den andre två, den tredje en, åt var och en efter hans förmåga. Den som hade fått fem talenter gav sig genast iväg och gjorde affärer med dem så han tjänade fem till. Den som hade fått två talenter tjänade på samma sätt två till. Men den som hade fått en talent gick och grävde en grop och gömde sin herres pengar. Efter lång tid kom tjänarnas herre tillbaka och krävde redovisning av dem. Den som hade fått fem talenter kom och lämnade fram fem till och sade: "Herre, du gav mig fem talenter. Här är fem till som jag har tjänat." Hans herre sade: "Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre." Den som fått två talenter kom fram och sade: "Herre, du gav mig två talenter. Här är två till som jag har tjänat." Hans herre sade: "Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre." Den som hade fått en talent steg också fram. "Herre", sade han, "jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt." Hans herre svarade honom: "Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du lämnat mina pengar till banken, så jag kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna. Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret där ute. där skall man gråta och skära tänder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards