Himmelriket

Direktlänk till inlägg 10 januari 2015

Rotundan på Björkö.

Av Arne - 10 januari 2015 13:35

Mycket roligt har jag varit med om. En udda upplevelse var när jag som 12-åring blev bjuden till vännen Bengt. Han hade berättat att han börjat gjuta tennsoldater. Med stor förväntan gick jag hem till honom. Över en gaslåga på   spisen smälte vi fast tenn till flytande och sedan hällde vi det i formar, och därefter väntade vi till dess tennet stelnat. Blev det problem fick vi hjälp av Bengts pappa. Resultatet blev över förväntan. Det blev skimrande hästar med indianer och cowboys som ryttare.

Jag fortsatte kontakten med Bengt och då var det flickor med i bilden. Kanske var det då intresset väcktes att gå i dansskola. Möjligen påverkade min mor mig att ta detta steg. Alltnog, Bengt och jag började på Janos Lazars dansskola i Göteborg. Det var ett tragglande med foxtrot, slowfox, tango, modern och gammalvals. På onsdagarna var det roligare för då var flickor inbjudna som danspartners. Speciellt roligt var det när avancerade dansare visade upp Rock´n Roll som då slagit igenom. Vi funderade på att gå även denna kurs men suget på att komma ut på dansgolven i Göteborg var större.

Så blev det många kvällar på Rondo, Kungsgillet, Vågen och även Studentkåren. Många dörrar öppnades för även privata fester. Tillsammans med Bengt besökte jag också gammeldansföreningen National. Det

blev en svettig kväll.

Bengt hade också ett seglingsintresse. Tillsammans med sin kusin ruffade han en julle. Jag var med under arbetet, men roligast var det när båten var i sjön. Jag blev erbjuden att följa med på en seglats till Björkö. Särskilt spännande var det när Bengt höll på att segla på grund, och jag fick klättra upp i masten för att minska djupgåendet. Det hela lyckades och vi kom fram till kaj. På kvällen blev det dans på rotundan på Björkö i sommarkvällen.

På gamla dar har jag återknytit kontakten med min vän och tillsammans med hustrun styrt hans segelbåt mot Källö/Knippla. Det var så spännande, fast hustrun tyckte nog att det var för spännande. Vi kom i alla fall till kaj, dock efter viss hjälp, för Bengt envisas med att inte förse segelbåten med motor.

Min vän bor nu långa tider på Björkö och lever som jag tycker närmast paradisiskt under sommarmånaderna. Kan man ha det så mycket bättre om man är riktigt seglingsintresserad? 

Vad mer att säga om detta? Att önska att livet kunde fortsätta på detta goda sätt? Tyvärr sinar krafterna och ovanstående blir enbart minnen, såvida icke ett under kan ske.

Undret, för oss som är kristna, är förstås Jesus Kristus som kan göra just, underverk. Han talar om Himmelriket. En plats utan ondska och där man aldrig dör. Märkligt, men låt oss se vad Han säger i Johannes Evangelium kapitel

11! Så här står det:

När Jesus kom dit, fann han att Lasaros redan hade legat fyra dagar i graven. Betania låg inte långt från Jerusalem, ungefär en halvtimmes väg, och många judar hade kommit till Marta och Maria för att trösta dem i sorgen över brodern. När Marta hörde att Jesus var på väg , gick hon för att möta honom. Men Maria satt kvar hemma. Marta sade till Jesus: "Herre, om du varit här, hade min bror inte dött. Men jag vet ändå att Gud skall ge dig vad du än ber honom om. "Jesus sade: "Din bror kommer att uppstå." Marta svarade: "Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen. "Då sade Jesus till henne: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" Hon svarade: "Ja Herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards