Himmelriket

Direktlänk till inlägg 4 maj 2020

Gemenskapen

Av Arne - 4 maj 2020 11:25

  Jaha, så är det klart med Söndagens uppgift. Andakten är avklarad med förnöjsamhet. Kollekt är inbetald via Swish för Majblommans räkning.

 

Hustrun och jag diskuterade idag om vi skulle nöja oss med andakten i TV. Den var ju så bra sist vi såg den, men så valde vi ändå Trollhättans kyrka. Varför? Jo, min tanke var att dessa tillfällen kommer jag bättre ihåg. 

 

Idag kommer jag speciellt ihåg gamle Bengt med stavarna. Han uttryckte sin förtjusning över häggmispelns blomning och så hade han gått en extra runda innan han och hans hustru hade anlänt till kyrkan. Bengt är en bit över 90, eller 90+ som man säger numera.

 

Så var det Vidar. Jag uppehöll mig vid fågelskådning för det är ett ämne som intresserar honom, fast inte nu, för nu är det ett knä som bråkar.Han tackade av denna anledning nej till mitt erbjudande, om en tur med motorbåt i Trollhättans arkipelag.

 

F.ö var det friska personer där, och vi kunde avnjuta både psalmsång och orgelmusik. Eivor stod för bön och predikan, och Mattias stod för musiken. Efter andakten gick vi ut i solen och pratades vid. Någon Nattvard blev det ej och heller inget kaffe. Allt gick i Coronans tecken. På hemvägen såg vi flera exemplar av häggmispeln.

 

Gemenskap är intressant för det handlar om hur vi upplever varandra. För min del var det roligt att se att alla var vid god hälsa. Men, går vi till Jesus och vad Han menar med gemenskap så blir det krångligare. Nattvarden är ett enkelt sätt att nå gemenskap över bröd och vin. Att alkohol underlättar ett samtal har nog många upplevt. Att bröd mättar är också bekant för alla.

 

Fördjupningen i ämnet får ske i läsningen av Matteus 26...

 
 
Amisa

Amisa

4 maj 2020 12:29

Ja, det ät tråkigt att det inte är som det brukar i kyrkan, men om vi ser det från den positiva sidan så kan det väl bara bli bättre?
Och så är det ju bra att vi har sociala medier, så vi kan prata lite med andra i alla fall.
Ha en skön dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Arne

4 maj 2020 13:03

Jo, det är väl det som är vitsen med ett kyrkobesök, att man kan ventilera sina intryck med varann. Förr var kyrkbacken en samlingsplats, kanske till och med även för hästskojare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards