Himmelriket

Alla inlägg under januari 2019

Av Arne - 20 januari 2019 15:20

Ja, vad är det för skillnad? 

När jag googlar verkar levnadskunskap handla om hur man undviker självmord, och livskunskap är ett skolämne med tveksamt innehåll. Lärarnas åsikter verkar gå isär om ämnet livskunskap är bra eller dåligt.

För min del verkar det som att man går över ån efter vatten. Livskunskap finns ju redan i de etablerade världsreligionerna. Judendomen går, som bekant, tillbaka till åren före Kristi födelse och judarnas historia med fångenskap i Egypten. I kristendomen får vi ta del av Jesus kloka ord om kärlek. Hinduismen visar på en repekt för allt levande. Buddhismen tar upp njutningar och begär och dess mål Nirvana.

Att veta något om religionerna är förstås bra, men skall man få ut något av dem som livskunskap får man gå på djupet. Jag tror mer på det tidigare skolämnet kristendomsundervisning, än jag tror på det övergripande ämnet religionskunskap.

Att respektera våra nyanländas religion tror jag är ett bör eller kanske t.o.m ett måste. Jag tror det är svårt för dessa föräldrar att finna gehör för sin uppfostran i vårt liberala samhälle...

Av Arne - 11 januari 2019 17:12

Ja, så har det hänt igen. Ur politisk synpunkt ett svek. Kanske också ett velande och ett sug efter att behålla makten. Då gäller inte längre de löften som givits inom alliansen. Det finns också ett smutskastande av gossen Ruda, eller åtminstone att hålla honom utanför det som är viktigt. 

SD framställs ju som farliga och kallas även nazister. Är en miljon svenskar nazister? Det låter som ett knepigt och osakligt påstående. 

Den franske filosofen Voltaire påstås ha sagt följande: "Jag delar inte dina åsikter men jag vill med näbbar och klor försvara din rätt att säga dem!" Ett i mitt tycke tungt argument för   demokrati. I Danmark och Norge tycks man klara en liknande problematik bättre.

Så kan man komma in på respekt och i bästa fall ett vänskapligt bemötande, men vägen dit verkar vara lång... 

Av Arne - 9 januari 2019 17:57

För den som kollar på mjölkpaketen är Louis Pasteur måhända ett känt namn. Det är han som ligger bakom den ökade hållbarheten på mjölken genom pastöriseringsprocessen. Pasteur bodde i Paris i slutet på 1800-talet, där han bedrev sin forskning i mikrobiologi. 

Vad som däremot är mindre känt att han hade en assistent som hette Elie Metchnikoff som också bodde som gäst hos honom. Denne man var av rysk härkomst och var en skicklig forskare.Samarbetet fick dock ett abrupt slut för Elie då han en kväll vid hemkomsten såg ett brunt kuvert på sängen med ett ett meddelande: "Efter vad som hänt måste Dr. M. snarast packa och åka hem, LP"

Så blev det också. Metchnikoff återvände till Ryssland där han arbetade i några år. Därefter återvände han via Tyskland till Paris. Han fick Nobelpriset i medicin 1908 och blev sedermera forskningschef för Institut Pasteur.

Hur gick det då för pigan? Ja, det förtäljer inte historien. Jag hoppas att hon födde barnet och att Metchnikoff på något sätt tog sitt ansvar som far. Han återvände ju ändå till Paris.

 

 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards