Himmelriket

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2020

Omvändelse

Av Arne - 21 oktober 2020 13:04

Har jag blivit omvänd?

 

Ja, kanske. när jag gick första klass i Jonsereds folkskola, var jag något av en polis i klassen. Så fort någon stack upp eller gjorde något illa, så var jag där med knytnävarna. Fröken tyckte det gick för långt och överläraren tillkallades. Då blev det ett allvarligt samtal och han ruskade om mig ordentligt. Så jag fick ändra mitt beteende.

 

Nu för tiden tycks lärare få finna sig i mycket, och eleverna vet också sina rättigheter. Men är de införstådda med att de också har skyldigheter?  

 

Inom Trollhättans centrum tycks det mesta fungera bra, åtminstone dagtid. Kanske har vi segregationen att tacka för det. Men, alla har det ju inte lika bra. Jag tänker på ytterområdena med bilbränder och våld av olika slag. Polisen gör ju sitt jobb men fängelserna  verkar var överfulla, och snart är brottslingen ute igen. Terapier tycks inte hjälpa.

 

Finns det då någon quick-fix för att förändra en brottslings beteende? Ja, jag tänker på Paulus, när han blev utan syn i tre dygn. Det räckte för att han skulle bli omvänd. Tänk om det gick att tillämpa en sådan metod i vårt samhälle? Fast då blev det väl med tvång. Grundtexten står i Apostlagärningarna kapitel 9...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards