Himmelriket

Alla inlägg under februari 2019

Av Arne - 25 februari 2019 14:39

Ansvar, vad är det? Inget att bry sig om. Ja, så kanske många resonerar, och definitionen är något krånglig.

För min del tänker jag i första hand på mitt eget ekonomiska ansvar. Jag betalar min restskatt även om den är i största laget. Så betalar jag hyran varje månad utom den månad då jag betalar restskatten.

Så är det mitt sociala ansvar. Att göra det nöjsamt för hustrun. Jag diskar, dammsuger och fixar bilen. På sommaren kanske jag klipper gräset på Flatön. Så betalar jag en del resor på nätet. Vintertid bjuder jag på en fjällstuga för sonen och hans familj, plus oss själva. Så går jag med till kyrkan på söndagarna. Andakterna i Trollhättans närradio prioriterar jag.

Att hålla mig i trim med Friskis & Svettis är måhända också ett ansvar, så att jag inte belastar sjukvården i onödan. Så ber jag förstås för nära och kära med förhoppningen att det må gå dem väl.

Det här låter inte så betungande. Finns det någon som slår mig? Många tror jag och framför allt en som offrade sig själv för andras skuld. Vem tänker jag på... 

Av Arne - 15 februari 2019 12:37

I nordisk fornmytologi d.v.s före vikingatiden fanns det också en religion. Det jag tycker är intressant är, de tre nornorna som vävde livets väv. 

Den som kardade hette Urd och den som spann livets tråd hette Verdandi. Den tredje som kallades Skuld satt med en sax. Plötsligt kunde hon klippa av livstråden. Av vilken anledning vet jag ej.

Det kanske inte är så konstigt att kristendomen fick ett sådant genomslag på den tiden. Att studera judarnas historia i Gamla Testamentet gav ju en mycket mer mångskiftande bild av våra livsbetingelser. Att det sedan gavs ett hopp om att livet inte tar slut för alltid tror jag betydde en del, för att folk ville tro på kristendomen. Så betydde det förstås en del att kungarna vände våldet ryggen och lät döpa sig.

Gamla testamentet handlar om att göra rätt. Nya testamentet handlar om att det finns nåd för den som har felat...

Av Arne - 5 februari 2019 17:17

Projekt Sahara eller Mission Impossible? Ja, jag vet inte vilket som är mest korrekt.

Hur som helst så handlar det om koldioxid, och de dystra prognoser som vi får höra om. Den utlösande faktorn till, att jag skriver det här, är den brasilianske presidentens utspel om, att bränna eller hugga ned regnskog till en yta motsvarande Västra Götaland. Vilket koldioxidutsläpp blir inte det?

För den oinvigde handlar det om fotosyntesen; att växter och träd tar upp koldioxid och i närvaro av solljus och vatten producerar syre under växtfasen. När de dör eller bränns upp sker motsatsen. Allt i en naturlig balans.

Balansen har vi rubbat genom vår konsumtion, under kanske 100 år, genom förbränning av fossila bränslen. Hur skall vi då reparera detta?

Lovvärda försök görs via elbilar och elcyklar och mer kollektivt åkande med tåg. Bensin och dieselmotorer har också blivit bränslesnålare. Men, räcker det?

Jag tror att vi får studera Sahara, världens största öken. Sahara har inte alltid varit en öken, utan för 2000 år sedan var den täckt av skog. Grundvatten lär också finnas där, och så har vi Nilen som ter sig som en outnyttjad resurs i sammanhanget. Så behövs det förstås också arbetskraft och inte minst en politisk vilja. Språksvårigheterna icke att förringa med de arabisktalande länderna i nordafrika.

Men, koldioxidhalten i vår atmosfär torde drastiskt minska om det gick att genomföra...

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards