Himmelriket

Alla inlägg den 23 april 2019

Av Arne - 23 april 2019 10:24

Jomen, så är det. Jag har bjudit in kyrkoherden till samtal i Trollhättans närradio med sändning den 13/5. Efteråt går det att lyssna på nätet f.o.m den 14.

Men, vad skall jag tala med honom om? Jag känner honom dåligt. I och för sig så hade vi igår en Emmausvandring till Rommele kyrka i strålande solsken. Då knaprade han in några poäng såsom varande väl förberedd inför vår lilla skara.

I normalfallet brukar jag bjuda på en kopp te före inspelningen. Det brukar vara avslappnande och det underlättar samtalet framför mikrofonerna. Men, Fredrik har inte tid till detta. Han måste vara med på ett personalmöte.

Jag undrar om de ämnen som jag tycker är intressanta attraherar honom. De unga som efter konfirmationen snabbt försvinner ur kyrkans gemenskap. Gemenskap? Blir det något sådant?

Det finns så litet eftersnack efter gudstjänsten och det mesta tycks vara inriktat på äldre och redan frälsta. Kaffedrickning kanske inte är prio för en tonåring.

Så har vi de riktigt olyckliga. De unga kvinnor som satsat på fel häst. Gravid och övergiven är inte roligt. Var finns kyrkan då? Bönen och Jesus närvaro är föstås det bästa. Men, om man glömmer att be och Jesus inte finns i ens liv? Då blir det väl lagen och kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp.

Tja, det är några ämnen som tål att begrundas.....


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards