Himmelriket

Direktlänk till inlägg 29 juli 2020

Systemet

Av Arne - 29 juli 2020 13:04

Jo men visst, Svägerskan slog huvet på spiken när hon tyckte att vi borde acceptera systemet.

Men, vad är då systemet?

 

Jo, det handlar om att vara smart. Att se till att man lever gott, att ha allt det där som andra har d.v.s bil och båt och husvagn och så klart hus, gärna en villa med bra läge och kanske plats för två bilar. För skall man bo i villa så är man nästan tvungen att ha bil, och så är det en massa andra saker man behöver eller nästan behöver. robotgräsklippare är det senaste tillskottet. Är man riktigt välbeställd så får man förstås montera upp en kamera på sommarstugan, så man kan se om någon obehörig vistas i närheten. Fast då blir det krångligare. Det behövs tillstånd till kameraövervakning.

 

Men, allt det här handlar om att ha ett bra jobb eller en förmögenhet att falla tillbaka på. De flesta löser problemet med att låna. Men, som vår gamle statsminister sa, den som lånar är inte fri.

 

Ändå fortsätter systemet både från borgerligt och socialdemkratiskt håll, ivrigt påhejade av bankerna. Försök göres också att övergå till ett kontantfattigt samhälle.

 

Hustrun och jag fortsätter att hyra vår lägenhet, och även sommarstugan. Rabattkort skippar vi. Reser vi blir det oftast kollektivt. Cyklar gör vi, går gör vi. Seglar vi, blir det katamaran i västindien, men det blir ack så sällan.

 

Men, vart tar systemet vägen? Är det så smart? Regnskogar huggs ner för att någon tjänar på det. Nu vill man ha gruvbrytning på havsbotten. Vad tycker fiskarna om det? Våra barn, vad har dom för val? Hur ser världen ut då?

 

Så över till favoriten Jesus. Hur gjorde han? Ja, han gick för det mesta. En gång red han på en åsna och så bodde han hos vänner och blev bjuden på mat och även ett intressant bröllop...

 

 

 

 

 

 
 
Catharina

Catharina

29 juli 2020 15:29

Du har en jättebra blogg! Jag är också troende. Jesus är bäst! Välkommen till min blogg, Bokprinsessan.

http://bokprinsessan.bloggplarsen.se

Arne

29 juli 2020 17:50

Tack för din kommentar och vänliga inbjudan!
/a

 
Amisa

Amisa

29 juli 2020 16:22

Det är riktigt sjukt tycker jag att det inte finns något samband mellan inlåning och utlåning på bankerna, det gör ju att räntan hålls ner rejält på våra sparkonton eftersom banken inte behöver våra pengar utan bara kan trolla fram nya i banksystemet.

Dessutom är det ju lönsamt att ha skulder. Ja alla skattebetalare får ju bidra med 30% räntebidrag till dom som har skulder och det gäller ju även skulder för ren lyxkonsumtion. Det betyder ju att vi har ett samhällssystem som uppmuntrar människor att konsumera mer än vad dom har råd med och att låna pengar till den konsumtionen, samtidigt som samhället inte uppmuntrar människor att spara pengar och själva ta ansvar för hela kostnaden av sin konsumtion.

Ett riktigt jäkla skitsystem tycker jag det är och jag tror inte det gagnar vårt samhälle i det långa loppet!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Arne

29 juli 2020 17:48

Tack för din kommentar.
Ja, det är ju det här med lån som är intressant vad det för med sig. Man ärver inte skulder, men vart tar dom vägen. Dödsboet? Avskrivning?
/a

 
Amisa

Amisa

29 juli 2020 19:22

Det är intressant det du skriver om skulder och vad som händer när den skuldsatta dör, jag har inte funderat så mycket på det.

Jag tycker det borde vara dödsboet som betalar om det finns tillgångar, men i framtiden kanske det blir vanligare att skulderna är större än tillgångarna och då borde det väl bli avskrivning av skulden? Dvs att då blir det bankens övriga kunder som får stå för den kostnaden.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Arne

29 juli 2020 19:34

Ja, jag har inte funderat å mycket på det heller tidigare, men det ena ger det andra och kanske att googling och diskussioner kan leda vidare...
/a

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arne - 4 oktober 2023 14:59


Gör NK någnting bra? Ja, idag fick jag höra något som förvånade mig.   Bakgrunden handlar om en 16-åring som skjuter en 15-årig gosse i huvudet. För detta mord får han av ett kriminellt gäng 100.000 kronor. Förövaren går då till NK och köper för ...

Av Arne - 7 september 2023 12:49


Ibland gör någon något som jag tycker är bra, t.o.m. fantastiskt bra. Idag läser jag om far och son som jagar björn. Fadern råkar så illa ut, att han blir liggande under den argsinte björnen. Sonen springer då fram till björnen, och slår den i huvude...

Av Arne - 1 augusti 2023 16:59


Tänk att behöva säga en sådan självklarhet. Jag tänker på ord i motsats till handling. Det hela har ju satts på sin spets i och med koranbränningarna.   Vår demokrati vill politiker skydda på alla tänkbara sätt. Massmedia hejar ivrigt på. Våra la...

Av Arne - 8 juli 2023 14:35


Jo men. År efter år har jag skrivit inlägg på denna blogg, men har jag fått några kommentarer? Få, men de är inte noll. Bokprinsessan har kommit med några värmande ord.   Till viss del har jag mig själv att skylla. Omedelbart efter att jag skrivi...

Av Arne - 1 juni 2023 14:03


Jo tack, det har gått bra. Jag har även i år hyrt en elsparkcykel. Ett fordon som många vill döma ut. Fördelen som jag ser det är, att man inte behöver äga fordonet för att kunna nyttja det. För en summa på 60 kronor kan jag åka cirka 4 kilometer, pa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Skapa flashcards