Himmelriket

Alla inlägg den 11 oktober 2018

Av Arne - 11 oktober 2018 14:00

Av en viss anledning började jag fundera på vad som är heligt inom kyrkan. Så klart att Nattvarden är det tänkte jag, och den bör man inte fuska med. Men, så tänkte jag att kanske är något annat heligare och då blev det "Den kristna tron". 

Allt bygger ju enligt Jesus på att man tror på honom. Att han har levt och att han tagit på sig de skulder eller synder som gör att vi inte får komma in i Himmelriket. Att vi inte dör på riktigt utan får leva vidare. Detta är fundamentet för oss kristna.

När föräldrarna döper sitt barn tror jag att detta är ett sätt att visa kärlek till barnet. Kanske är det den bästa gåva de kan ge. Så är det förstås viktigt med konfirmationen som ett tecken på att den unge har förstått vad det är att vara kristen, och att tacka ja till det.

Så har vi också det här med Nattvarden som är ett tillfälle för kristna att träffas och att utbyta tankar runt nattvardsbordet. Då serveras vin och bröd. Vin innehåller alkohol och då brukar man bli medelsam och kan ge och ta emot förtroenden i god samvaro. Så tror jag att Jesus ursprungligen tänkt. Själv säger han om bägaren eller kalken "Drick av den alla. Detta är mitt blod" om brödet säger han "Detta är min kropp".

En annan i mitt tycke helig handling är vigseln. Detta att man står inför Gud Fader, prästen och församlingen och lovar sin älskade trohet.

Mer om detta kan du finna i Apostlagärningarna 4 kapitlet...

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Himmelriket


Ovido - Quiz & Flashcards